Programowanie nawyków

Dokument: pdf (39.8 KB)
  • 3 stron
Opublikowany 2017-02-10 11:30:16

PROGRAMOWANIE NAWYKÓW Przygotowane przez http://hepika.pl Czy pamiętasz lekcję z biologii / przyrody na której była mowa o warunkowaniu? Być może mówi Ci coś nazwisko Pawłow i jego słynne psy, które śliniły się na dźwięk dzwonka. Jeśli jest to dla Ciebie nowość i nie masz pojęcia co jakiś Rosjanin może mieć wspólnego z programowaniem nawyków, to warto przytoczyć tę krótką historię. Iwan Pawłow eksperymentował z psami, nie były to jednak krwawe eksperymenty, przeszczepy czy transplantacje, a eksperymenty psychologiczne. Gdy Pawłow podawał im jedzenie, psy naturalnie się śliniły (odruch bezwarunkowy), w pewnym momencie naukowiec postanowił, że będzie łączył porę karmienia z dźwiękiem dzwoneczka. Po pewnym czasie okazywało się, że psy nie tylko ochoczo reagują na dźwięk dzwoneczka, ale także się ślinią (nie widząc jedzenia). Okazało się, że ich psychika, oddziaływała na fizjologię. Skoro istota znacznie prymitywniejsza (pod względem mózgu) od człowieka jest podatna na zaprogramowanie w sobie pewnych nawyków, to tym bardziej człowiek jest w stanie to zrobić i wykorzystać to dla swoich korzyści. Jak zaprogramować nawyki? Schemat jest bardzo prosty – wystarczy zamienić „jedzenie” w odczucie które chcemy uzyskać i „dzwoneczek” w dowolny sygnał, który będzie nam podawany. Weźmy dla przykładu prosty efekt: 1. Pstryknięcie palcem wywołuje duże odprężenie. Jak to uzyskać? Oczywiście trzeba ćwiczyć i utożsamiać pstrykanie palcem z odprężeniem. A zatem nie marnujmy czasu. Na początek wybierz sobie stan który kojarzy Ci się z relaksem. Załóżmy że jest to leżenie na wygodnym łóżku, ale nie jest to „jakieś leżenie”, to najwygodniejsza pozycja jaką możesz sobie wybrać. Połóż się wygodnie, weź kilka oddechów, napnij ręce, nogi, mięśnie całego ciała, a następnie rozluźniaj je. Z każdą chwilą będziesz się czuć lepiej – odprężenie stanie się naprawdę mocne. A teraz czas na sygnał. Jeśli wybierzemy pstryknięcie palcem, to właśnie w tym momencie warto zacząć nadawać sygnał. Pstryknij raz i zdecydowanie, a kiedy to zrobisz, powiedz: pstryknięcie palcem jest niesamowicie przyjemne, gdy pstryknę jeszcze raz poczuje się bardzo dobrze, to bardzo mnie relaksuje. Powtórz czynność kilka razy w ciągu jednego ćwiczenia, natomiast ćwiczenie warto powtórzyć minimum 2 razy dziennie. Jeśli zaangażujesz się w tę czynność, to po około 21 dniach na pstryknięcie palcami, poczujesz na sobie błogi relaks i odprężenie. 2. Poklepanie po ramieniu – daje pewność siebie Chciałbyś mieć taką możliwość, że w ciągu kilku sekund stajesz się człowiekiem bardzo pewnym siebie? Zaprogramuj to. Zwizualizuj sytuację w której jesteś na piedestale. Ktoś się z Tobą spiera, a Ty stawiasz na swoim, w tym momencie poklep się jedną ręką po przeciwstawnym ramieniu. Poszukaj w swojej głowie sytuacji w której jesteś zwycięzcą – właśnie udało Ci się rozwiązać jakiś poważny problem i od razu poklep się po ramieniu. Przypomnij sobie sytuację w której zdobywasz uznanie w otoczeniu, ludzie pozytywnie o Tobie mówią, to miłe uczucie, które daje Ci pewności siebie i uskrzydla – teraz znów poklep się po ramieniu. Po kilkudziesięciu dniach tego ćwiczenia, poklepanie się po ramieniu, przywoła całą fizjologię związaną z omawianymi odczuciami. 3. Orzeźwienie na hasło Jakie to uczucie, kiedy bierzesz garść chłodnej wody z rana i oblewasz nią swoją twarz? Zapewne daje to duże orzeźwienie, które wnet może Cię obudzić. Wymyśl do tej sytuacji jakieś unikatowe hasło, coś co nie jest zbyt powszechne, może to być chociażby kombinacja przypadkowych liter: hagareti. Niech będzie to zaklęcie, które znasz tylko Ty. Następnie po każdym nabraniu wody i rzuceniu jej na naszą twarz, powtórz swoje hasło. Już niebawem gdy je wypowiesz, czeka Cię przyjemne orzeźwienie. 4. Motywacja na gest Motywacja jest specyficznym uczuciem, którego bliżej nie da się określić. Najprościej powiedzieć, że jest to chęć do działania. Ludzie albo ją mają i wykonują coś chętnie (z wielkim zaangażowaniem) albo zmuszają się do robienia tego lub też są przymuszani przez innych. Czy zmuszanie się jest przyjemne? Raczej nie – nikt nie lubi robić niczego na siłę. Zatem jak nauczyć się motywować na zawołanie? Sposobów jest wiele, a dzisiejsza propozycja to zaprogramowanie się na motywacje. A motywować zaczynamy się „od tyłu”. Co jest celem każdej pracy, każdego działania i wszystkiego co robimy codziennie? Jest to nagroda. Wszystko co robisz, ma być później nagrodzone. To że wstajesz rano i idziesz do swojej pracy, daje Ci możliwość wypłaty. Za te pieniądze można później kupić różne produkty i usługi, które są nagrodą. To że poświęcasz się i ćwiczysz na siłowni, da Ci piękną sylwetkę, a nagrodą jest dobre samopoczucie, zachwyt innych, zainteresowanie płci przeciwnej. I każda taka mniejsza lub większa czynność dąży do zdobycia nagrody. A zatem zdobywając motywację, nie koncentruj się na „pracy”, gdyż ta nie zawsze będzie przyjemna (czasem wręcz ociekająca krwią, potem i znużeniem psychicznym), koncentruj się na nagrodzie. Ćwiczenie...

Komentarze do: Programowanie nawyków • 0