dyktanda dla klas 1 -3 z podziałem na trudności ortograficzne

Dokument: docx (25.3 KB)
Opublikowany 2016-10-03 13:24:37

Dyktanda dla klas I - III KLASA I I. Spółgłoski miękkie 1. Staś ma malutką siostrzyczkę Małgosię. Małgosia nie umie sama chodzić. Nie umie też sama jeść. Mamusia wozi ją w wózeczku na spacer. 2. Lubię siedzieć w swoim pokoju. Panuje tu cisza. Odrabiam lekcje. Do mojej młodszej siostry przyszły małe dzieci. Pilnuje ich dziadek. 3. Babcia upiekła ciastka z wiśniami. Dziewczynka wzięła kawałek i poszła do zagrody. Był tam mały osiołek i zjadł jej ciastko. Oj, osiołku. Powinieneś jeść trawę i ziarno. II. Pisownia wielką literą 1. Kasia ogląda mapę Polski. Znalazła już na niej kilka największych miast. Wkrótce je zwiedzi. Są to: Warszawa, Poznań, Wrocław i Gdańsk. Teraz szuka rzek: Wisły, Odry i Warty. 2. Nadchodzą ferie. Marek pojedzie pociągiem do Zakopanego. Zamieszka u cioci Ireny. Jej syn ma na imię Jacek. Chłopcy bawią się i rozmawiają. Marek opowie Jackowi o Warszawie. 3. Uczniowie klasy pierwszej znają już litery. Wypożyczają książki z biblioteki. Agnieszka przeczytała niedawno „Plastusiowy Pamiętnik”. Autorką jest Maria Kownacka. Bohaterem jest ludzik z plasteliny – Plastuś. Mieszkał w piórniku Tosi razem z piórem, ołówkiem i gumką – myszką. III. Pisownia wyrazów z „ó” 1. Już siódmy raz wybiera się sójka za morze. Przed wyjazdem znów zaprosiła gości. Na spotkanie przyszły: mrówka i wiewiórka. Przyleciały jaskółka i sójka. Nie dotarł tylko tchórz i żółw. 2. Mama i córka poszły po zakupy. Kupiły twaróg na pierogi i ogórki do surówki. Kiedy tylko córka przekroczyła próg mieszkania dopadł ją głód. Mama postawiła na stole miód. Córka zje najpierw kanapkę. 3. Do karmnika przyfrunęły wróble. Ptaszki te mają szare piórka, krótkie nóżki i małe główki. Kiedy chwyci mróz, ptaki często czują głód. Józek sypie im ziarna zbóż. Czasem też przylatuje sójka. IV. Pisownia wyrazów z „u” 1. Małgosia chętnie pomaga mamusi. Najbardziej lubi chodzić rano do sklepu po zakupy. Sklep mieści się po drugiej stronie ulicy. Małgosia zawsze kupuje w nim chleb, mleko i bułki. Dzisiaj kupiła sobie chrupki. 2. Julka ma w domu królika. Ma on milutkie, białe futerko i długie uszy. Je sałatę i kapustę. Julka troskliwie opiekuje się swoim pupilem. 3. Andrzej jest na wsi u babci i dziadka. Jest tam kundelek Burek. Ma rudą sierść. Mieszka w kolorowej budzie. Jest tam przytulnie i cieplutko. Babcia ma też kilka kurek. Domem kurek jest kurnik. V. Pisownia wyrazów z „ rz” 1. Miesiąc marzec bardzo narzekał na zmienną pogodę. Na dworze ni to wiosna, ni to zima. Rzekę wciąż pokrywa lód. Aż tu nagle dmuchnął ciepły wietrzyk. Marzec ujrzał pierwszy pąk na drzewie. Mógł już odejść, bo oto nadszedł kwiecień. 2. Małgorzata krząta się od rana. Robi porządki w domu i na podwórzu. Wytarła kurze. Wytrzepała dywany. Teraz musi jeszcze zebrać pranie, bo zbiera się na burzę. Już panuje idealny porządek. 3. Mały Jerzy marzy by zostać marynarzem. Dziś jedzie z kolegami nad morze. Mama Marzena przywiozła go na dworzec. Panuje tu wrzawa. Niektórzy narzekają na czekającą ich długą podróż. Jerzy nie może się jej doczekać. VI. Pisownia wyrazów z „ż” 1. Bożenka lubi swój ogród. Na kwiatowej rabatce posadziła żółte żonkile, różowe tulipany i czerwone róże. Świeże kwiaty ładnie pachną w wazonie. 2. W jednostce straży pożarnej alarm. Zauważono pożar. Strażacy żwawo rozwinęli węże. Na szczęście zagrożenie minęło. To strażak z wieży zaalarmował strażaków. 3. Jest pełnia lata. Na polach dojrzało zboże. Zaczęły się żniwa. Tata Błażeja wyjechał na pole żniwiarką. Kosi żyto. Potem przewozi ziarno do spiżarni. Po żniwach będą dożynki. VII. Pisownia wyrazów z „h” 1. Na lekcji historii pani mówiła o naszym kraju. Symbolem narodu i państwa jest hymn i herb. Później Halinka poszła na zbiórkę harcerską. Druhna i harcerze już na nią czekali. 2. Babcia Honorata ma w domu hodowlę rybek. Pięknie też haftuje. Babcia jest bardzo hojna. Halinka zawsze dostaje od niej coś pięknego. Dzisiaj babcia podarowała jej hiacynt. 3. Dzieci wyszły na podwórko. Henio jeździ na hulajnodze. Hania huśta się na huśtawce. Mama zawołała je na podwieczorek. Jest herbatka i herbatniki. VIII. Pisownia wyrazów z „ch” 1. Wojciech spędza wakacje u dziadków na wsi. Wieczorem lubi słuchać jak ropuchy rechoczą w stawie. Do nich dołączyły chrząszcze i chrabąszcze. Natomiast w dzień zmorą są muchy. W żaden sposób nie można się od nich uchronić. 2. Z kuchni dochodzi smakowity zapach. To mama robi śniadanie. Na stole położyła bochenek chleba. Michał nie chce pić kakao. Na wierzchu pływa kożuch. Chętnie schrupie grzankę z dżemem. 3. Zbliża się Boże Narodzenie. W domu pachnie już choinka. Dzieci ubrały ją w kolorowe bombki i łańcuchy. Z kuchni dochodzi zapach pieczonego ciasta. To mama piecze roladę orzechową. IX. Pisownia wyrazów z „ą, ę” 1. Joasia poszła na łąkę. Usiadła pod dębem. Ma ze sobą ciekawą książkę. Obok łąki jest staw. Pływają w nim kaczęta. Wędkarz łowi ryby. Po łące wesoło pląsa koźlątko. 2. W Wigilię dzieci oczekują pierwszej gwiazdki. Po uroczystej kolacji śpiewają...

Tagi:

Komentarze do: dyktanda dla klas 1 -3 z podziałem na trudności ortograficzne • 0