Dieta - zalecenia swiateczne -wielkanoc

Dokument: doc (36.0 KB)
Opublikowany 2016-10-09 03:49:52

ZALECENIA ŚWIĄTECZNE Ważne, abyś nadal trzymała się liczby posiłków. Niejedzenie//długie przerwy między posiłkami powodują odkładanie tkanki tłuszczowej. Posiłki powinno spożywać się regularnie co 3-4 godziny, małe objętościowo. Duże porcje pożywienia nasilają gromadzenie tłuszczów. Jeśli chodzi o okres świąteczny należy zachować umiar/rozsądek tzn. to co masz zamiar zjeść rozłożyć na kilka posiłków, ponieważ tkanka tłuszczowa spala się i takim przejedzeniem (raz a dobrze) można sobie zaszkodzić zwiększając jej ilość. W najmniejszej ilości należy jeść potrawy ciężkostrawne tzn. smażone (ze smażonego karpia lepiej zdjąć skórkę), polewane tłuszczem (wtedy nie polewać), w panierce. Nie należy robić tzw. głodówki przed najedzeniem się w święta oraz po świętach (ze względu na przejedzenie się, ponieważ to może przynieść odwrotny efekt. Zostaje wtedy zaburzona przemiana materii. Warto od stołu odchodzić zawsze z lekkim uczuciem niedosytu. Nasz przełyk ma około 30 cm długości. W tym odcinku zmieścić może się naprawdę spora ilość pokarmu. Jeśli zatem nawet w momencie zakończenia jedzenia czujemy, iż bylibyśmy w stanie zjeść sporo więcej, w momencie gdy cały pokarm z przełyku dotrze do żołądka wrażenie to zniknie. Należy jeść powoli, gdyż dopiero po 15 – 20 minutach dociera do mózgu, że jest najedzony. Należy postawić raczej na jakość, a nie ilość. Lepiej przecież spróbować wszystkiego po trochu, niż jednym daniem pokryć zapotrzebowanie na cały posiłek. Ważne, aby były zachowane odpowiednie proporcje składników – w największej ilości powinno spożywać się warzyw (surowe, mrożone, w postaci surówek czy sałatek, gotowane na parze), potem mięso/ryby/owoce morza, a w najmniejszej ilości źródło węglowodanów czyli – pieczywo (ciemne/z ziarnami), makarony razowe/kasze/ryż/ziemniaki. W posiłku głównym – obiad oraz przy tych posiłkach gdzie będzie występował alkohol, nie należy łączyć białka (mięso (każdy rodzaj)/ryby) z węglowodanami (makaron/ryż/ziemniaki/kasza/pieczywo/produkty mączne). Najlepiej zjeść mięso z surówką/gotowanymi warzywami albo makaron/kaszę/ryż z warzywami gotowanymi/grilowanymi/surówką lub sosem (może być od mięsa, ale bez mięsa). Pozwoli to uniknąć zachwiania tego co już osiągnąłaś, ponieważ dieta nie będzie dokładnie wyliczona pod kątem kalorii/białek/węglowodanów/tłuszczy. Jeśli chodzi o słodycze/pieczone ciasta to lepiej wybierać owoce (jeśli większe ilości). Ważne jest aby robić przerwę między posiłkiem słodkim mięsnym tzn nie należy jeść od razu po obiedzie, odczekać co najmniej godzinę. Święta wielkanocne trwają tylko 2 dni więc raz dziennie 1 średni kawałek ciasta, jeśli kilka rodzajów to w małych kawałkach. Należy pić dziennie co najmniej 1,5-2 litrów wody niegazowanej. W szczególności pić dużo wody między posiłkami. Unikać napojów słodzonych typ soki owocowe (lepsze-soki świeżo wyciskane), ponieważ zawierają dodatkowy cukier (w ostateczności rozrabiać je z wodą). Ograniczać dosalanie potraw na talerzu, ponieważ zbyt duża ilość soli w diecie powoduje zatrzymanie wody w organizmie, co daje uczucie ciężkości. Umiarkowana aktywność fizyczna – w miarę możliwości spacery około 1,5- godzinne. Ważne jest aby być aktywnym przy stole, rozmawiać/ opowiadać/ śmiać się. Konwersacja podczas posiłku powoduje, że nie ma się czasu na jego jedzenie, a więc pochłania się posiłek o wiele mniej i wolniej, dzięki czemu nie przeciąża się niepotrzebnie żołądka. W przypadku alkoholu to najlepiej czerwone wino – ponieważ w rozsądnych ilościach przyspiesza trawienie. Jeśli chodzi o alkohol to lepiej jest pić czystą wódkę i popijać sokiem niż w formie drinków, ponieważ wtedy więcej wypija się tez słodkich napojów (dodatkowe kalorie). Jeśli chodzi o ilość- 1 kieliszek czystej wódki to około 90 kalorii (pustych kalorii czyli nie wnoszących do organizmu żadnych składników odżywczych), a z dodatkiem soku (jako drink) to już około 170kcal.

Komentarze do: Dieta - zalecenia swiateczne -wielkanoc • 0